Венеса Маджарова: за вдъхновението да си преподавател и промените в гимназията след извънредното положение

Представяме ви Венеса Маджарова – учител по български език и литература в СофтУни БУДИТЕЛ. Тя притежава богат опит и с всеотдайност и желание преподава на гимназистите, като споделя, че това я кара да се чувства добре, тъй като смята, че всеки трябва да се опитва да направи света с една идея по-добър. Днес Венеса ще ни разкаже малко повече за това какво я доведе до професия, свързана с преподаване, както и какво се случва в СофтУни БУДИТЕЛ, след въведеното извънредно положение

Здравей, Венеса, разкажи ни малко повече за себе си 🙂

Здравейте! Казвам се Венеса Маджарова и съм учител по български език и литература в ЧПГДН „СофтУни БУДИТЕЛ“. Завърших славянска филология в Софийския университет с полски език и споменаването на този факт винаги бързо счупва леда, когато се запознавам с нови хора, защото веднага искат да ги науча на някоя полска дума, тук не направиха  изключение и учениците ми. Вече знаят няколко полски думи – може да ги изпитате. 🙂 През третата година от следването ми грабнах възможността да запиша и допълнителна педагогическа квалификация. Така започна пътят ми в сферата на образованието. Сега съм учител в „СофтУни БУДИТЕЛ“ и едновременно с това съм част от екипа на “Образование без раници”, неправителствена организация, занимаваща се с дигитализацията и осъвременяване на образованието в България.

Какво те доведе до професия, касаеща преподаването на деца и младежи?

Винаги се водя от идеята действията ми да носят ценност и някакъв вид полза, която да не бъде само лично моя. Защото вярвам, че силата ни като хора е в нашата възможност да споделяме едни с други и най-вече да даваме едни на други. Смятам също, че всеки трябва да се опита да направи света една идея по-добър. А смисълът е другото нещо, което определя пътя, по който вървя. И така, търсейки професия, която да ми носи всички тези усещания, стигнах до работата ми като учител.

Какво най-много ти харесва в работата ти?

Обогатява ме! Уча се, във всеки един смисъл на думата, научавам от учениците си не по-малко неща, отколкото те от мен. Развива толерантността ми, защото, ставайки възрастни сякаш започваме да мислим, че можем и знаем всичко, но както е казал Малкият Принц на Екзюпери: „Възрастните никога нищо не разбират сами, а за децата е уморително все да им обясняват и обясняват.“ Беседите ни в час ми помагат да опозная не само учениците си като личности, но и себе си. Ако не сте говорили с тийнейджър, опитайте! Ще се учудите колко трезво гледат на нещата от живота и колко смислени са въпросите, които си задават, защото изобщо не мога да се съглася, че те не се интересуват от нищо. Просто са много взискателна аудитория и трябва да „минете теста им“, тогава те ще ви допуснат до себе си и вие ще можете да надникнете към света през техните очи. Но се пригответе, тестът им няма поправителен.

Защо избра да преподаваш именно в СофтУни БУДИТЕЛ?

Избрах да бъда част от екипа на „СофтУни БУДИТЕЛ“, защото според мен това е бъдещето на образованието и начинът, по който то трябва да се случва на практика. Общообразователни предмети, които ти дават богата общо култура и специализирани предмети, които развиват индивидуалните ти интереси и таланти, всичко това, идващо с мотивиран екип от преподаватели и също толкова мотивиран екип от професионалисти от бизнеса, които са не само преподаватели, но и ментори на учениците. Теорията тук определено среща практиката и смятам, че точно това развива умения, които ще бъдат все по-необходими в бъдеще.

Какво се промени в СофтУни БУДИТЕЛ, след обявеното извънредно положение?

Училищният живот си върви с пълна пара – провеждаме часове, дискутираме, презентираме, учим. Не усетихме трудности в процеса към пълна дигитализация на обучителния процес, защото в голяма степен нашите часове винаги се опират на използването на различни дигитални инструменти и ресурси, на различни методики. Разбира се, имаше кратък период на адаптация, но разликата дойде оттам, че този път ние, учителите, сме „гости“ в територията на учениците и не заради самото дистанционно обучение, а защото прехвърлихме процеса на обучение в гейм платформа. Часовете ни се провеждат в една от най-известните гейм платформи, която много добре се вписа в нуждите на цялото ни училище. Считам също, че учениците оцениха това, че избрахме този канал за комуникация, тъй като ние бяхме запознати, че те са свикнали с тази платформа и така за тях стресът от новата форма на обучение беше редуциран. Самите ученици показват понякога на нас, учителите, различни функционалности на платформата и започват да гледат на нея и като средство за обучение. В тази ситуация успяхме да видим колко много са израснали нашите ученици и сякаш засилихме още повече взаимоотношенията си.

Как протича един учебен час онлайн?

Часовете вървят по установената програма, всички сме пред компютрите около 5 минути преди започването на часа. Припомняме насоките за работа в час в дигитална среда, които използваме всички и точно заради това учениците свикнаха много бързо –  те са с цел всеки да бъде изслушан и да спазваме „комуникационна хигиена“. При започването на часа се поздравяваме, споделяме, ако им се е случило нещо интересно до нашата среща. Хубавото на платформата, която ползваме, е, че ти позволява да виждаш всеки един от профилите на учениците, които са в „класната стая“. Всеки от учениците също отбелязва присъствието си в началото и края на часа в общия ни чат. Говорим, споделяме екраните на компютрите си, за да показваме нагледно различни неща, уговаряме си „виртуални срещи“ с различни дигитални инструменти и ресурси, отговаряме на възникнали въпроси, използвайки различни сигнали, които пращаме в чата. Имаме различни символи, които използваме при въпрос, коментар или молба да се повтори казаното. Понякога учениците имат самостоятелна работа, която всеки върши и която имам възможността да наблюдавам в реално време. В същото време всички сме свързани в общ разговор и всеки може да зададе въпрос, на който мога да отговоря аз или някой от другите ученици. Забелязвам, че самите те са много по-толерантни и готови да си помагат един на друг в тази среда. Мога да кажа, че дистанционното обучение не е компромисен вариант за обучение в нашето училище. То работи и съм сигурна, че скоро резултатите ще бъдат още по-красноречиви.

Сподели някой вълнуващ момент от работата ти в гимназията 🙂

Има много такива, но мога да разкажа за два случая, в които осъзнах, че наистина съм направила правилния избор, като съм избрала тази професия. Първият случай беше, когато за Коледа училището избра да дари различни предмети на един дом за деца, лишени от родителска грижа. Два дни след като започна кампанията за събиране на предметите, никой не успяваше да влезе в учителската стая, защото тя беше пълна с красиво опаковани предмети, придружени с картички, които учениците бяха направили ръчно за децата от дома. Беше наистина много вълнуващо да видиш тези млади хора, ангажирани с цяло сърце в каузата. Вторият път беше, когато присъствах на един от часовете им по кънки на лед и всички ученици бяха толкова внимателни, докато учеха една от учителките от екипа ни, която се качваше на кънките за пръв път. Те бяха наистина горди от себе си, че и те могат да научат свой учител на нещо, а в същото време бяха изключително търпеливи. Такъв тип неща остават у нас и се помнят, другите се забравят с годините.

––

Записванията за СофтУни БУДИТЕЛ са отворени

Новият прием на ученици за следващата учебна година вече е отворен! В гимназията могат да подават кандидатури всички ученици, завършили 7 клас, а процесът по кандидатстване е максимално улеснен.

– На първо място е необходимо учениците да попълнят нашата онлайн форма за кандидатстване, заедно с един от родителите си;
– След това екипът ни ще се свърже с вас, за да организираме среща за провеждане на интервю с родителя;
– Финалната стъпка е преминаването на ученика през приемен изпит. Класирането се извършва на база среден успех на ученика от 1 до 7 клас, резултат от приемния изпит, положен при нас, интервюто, проведено между екипа ни и родителя.

Не се колебайте да подадете своята кандидатура още днес!

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.