Иван Господинов: учителят е човекът, чийто труд е насочен към това да създава успешни и щастливи личности!

Дойде моментът, в който да ви представим отблизо нашите прекрасни преподаватели! Истината е, че без тях всичко щеше да бъде една прекрасна концепция. Те са експерти, с изключително интересен подход и с опит в проекто-базираното обучение. Всички те владеят на добро ниво дигитални умения, които са неразделна част от работата им с учениците. Професионализмът в тях е в посока освен експертността по дадения предмет и в умението да вникнат в спецификите на всеки един ученик като преподават предмета си през тях и интересите на гимназистите. 

Днес ви срещаме с Иван Господинов – преподавател по немски език и философия в ЧПГДН „СофтУни БУДИТЕЛ“. Завършил е философия и социални науки в Лайпциг и образователни науки в Единбург. Тази година започва и докторантура в сферата на философията на образованието. Паралелно с това е председател на сдружение “Образование без раници”, което се занимава с дигитализацията на образованието в България. 

Как се зароди любовта ти към учителската професия?

Способността на някои мои учители да откриват цели нови сфери на познанието пред мен ме спечели за професията. Учителят е човекът, чийто труд е насочен към това да създава успешни и щастливи личности. А успехите и щастието на учителите могат да се сравнят само с тези на докторите.

Сподели ни по какъв предмет водиш. Как преминава един твой учебен час?

Стремя се да разнообразявам всеки един учебен час. Принципите, от които се водя са следните: Отнасям се с осмокласниците като студенти първа година по философия и изобщо не ги подценявам. Търся възможността да създам “образователен момент” във всеки час, което може да означава след втората минута да се откажа от плана си за часа. Разчитам най-вече на техния вътрешен контрол за добрата учебна среда и по-рядко на моя външен контрол.

Как мотивираш учениците да слушат в час? 😊

Изслушвам ги. 🙂 Искреното и човешко отношение към учениците е това, което създава среда, в която е важно да се изслушваме всички. Разбира се, това трудно се постига и при възрастни хора, но при учениците винаги мога да преброя до пет и да им кажа да си извадят лист хартия или Office Word. Освен това, поемам част от отговорността, когато на някого му доскучава да слуша.

Какви са методите ти за преподаване в Частна професионална гимназия по дигитални науки „СофтУни БУДИТЕЛ“?

Интегрирам технологиите в моята класна стая по най-различни начини. Целта ми е да създам една дигитална учебна култура, в която личното устройство на ученика е инструмент за развиване на интелекта, а не просто за развлечение. Въпреки че има някои умения и знания, които държа всички да получат, се старая учениците ми винаги да имат смислен избор в часовете ми, който отговаря на техните индивидуални нужди. Обичам също така да импровизирам и да се водя по нагласите и настроението на учениците.

Кое е най-важното нещо, което искаш да предадеш на своите ученици през първата им година в гимназията?

Искам безвъзвратно да научат, че никой в 21-ви век няма оправдание да не учи. Ученето е най-голямата им сила, а наученото е най-големият им капитал на тази възраст. Усилията, които сега могат да положат, ще са основата на техните успехи и в личен и в кариерен план. Трябва да знаят, че ученето е лична отговорност, независимо какво и колко успявам аз да им преподавам.

Откъде черпиш вдъхновение?

От високите амбиции на учениците ми. Когато те са вдъхновени за нещо и вярват, че могат да го постигнат, аз се вдъхновявам да създавам уроците, които да ги водят към техните надежди. Когато учениците ти не са си поставили житейски цели, преподаването се обезсмисля и за тях и за учителите.

Колко важни са практическите умения в съвременното образование?

Съвременните ученици са израснали с интернет от бебета и са свикнали познанието да е на един телефон разстояние. Затова развиването на техните умения е много по-ценно за тях и трябва да се превърне в основна цел на училището. Няма вече нещо в учебника, което ученик да не може да научи сам. От проектното учене остава продукт на труда и натрупания опит. От ученето с учебника вече остава недоумението, защо инвестираме 40 минути в нещо, което всеки вкъщи може да научи с най-различни ресурси и защо не използваме тези 40 минути за смислено положени усилия в създаване или обсъждане на нещо.  

И за финал – какво ще пожелаеш на гимназистите в Частна професионална гимназия по дигитални науки „СофтУни БУДИТЕЛ“?

Да се стремят да отговарят на високите ми критерии, защото те ги заслужават, независимо колко труднопостижими им се виждат. И да си поставят сами на себе си по-високи критерии от моите, защото това заслужава всеки учител – учениците му да го надминат

Ако искаш да се обучаваш по иновативен метод, да участваш в редица извънкласни дейности и да откриваш нови и неподозирани умения, които притежаваш, то ела и КАНДИДАТСТВАЙ за една от трите специалности в „СофтУни БУДИТЕЛ“! Избери между графичен дизайн и мултимедия, приложен програмист и дигитален бизнес, маркетинг и предприемачество. Побързай, защото местата са САМО 80!

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.