Иван Илиев: за вълненията от Софтуниада 2020 и интригуващия му проект

Представяме ви Иван Илиев, ученик от СофтУни БУДИТЕЛ, който е само на 14 години, но това не му попречи да грабне второ място на СофтУниада 2020! В следващите редове ще ви запознаем по-отблизо с Иван и неговите впечатления и вълнения по време на състезанието, а също така ще научим повече и за проекта му “Alcohol Tester”:

Здравей, Иван! Разкажи ни малко повече за себе си 🙂

Здравейте, казвам се Иван Илиев и съм на 14 години. Към момента съм в 8 клас и се обучавам в специалност “Приложен програмист“ към Частна професионална гимназия по дигитални науки „СофтУни БУДИТЕЛ„. Първият ми сблъсък и успех с програмирането беше през 2015 в 4 клас, когато бях на 10 години и взех и първия си сертификат от Софтуерния университет. Оттогава следя за интересни курсове и уплътнявам свободното си време с обучение и придобиване на нови знания в Софтуерния университет. Отскоро съм част и от новата инициатива на Светлин Наков – школа за таланти в дигиталните умения и по-конкретно в приложното програмиране, където работим по реални проекти под ръководството и с подкрепата на ментори с богат опит.

Мога да кажа, че съм отговорен и трудолюбив ученик. Харесва ми да общувам с хора и да се запознавам с нови интересни личности. Наистина е приятно да се придобиват нови знания, когато преподавателите ти са много приятелски настроени и готови винаги да помагат. Тази атмосферата ме кара да посещавам училище, курсове и школи  с голямо желание и интерес. Харесва ми да получавам и да се справям с предизвикателни задачи. 

Смятам, че приятелството е едно от най-важните ценности в живота на човека. Приятелите разменят нови идеи, споделят много интересни неща един за друг и заедно откриват нови пътища към успеха. Ценя приятелството и хората, които ме заобикалят.

Защо избра СофтУни БУДИТЕЛ?

За учениците, завършили седми клас и избрали да се развиват в сферата на информационните и комуникационни технологии, възможностите не са големи. Занимавайки се с програмиране от 4 клас и изхождайки от вече натрупания си опит и придобитите знания в Софтуерния университет, насочих своето внимание към Частна професионална гимназия за информационни технологии и дигитални умения – „СофтУни БУДИТЕЛ“. Тя се оказа единствената гимназия, възприела техните модерни и иновативни методи на образование. Аз лично предпочитам модела „учене чрез правене“, понеже той ми предоставя обучение по програмиране, съчетано с реален практически опит. Също работата в екип и ефективна комуникация създават безспорни лични качества, които биха помогнали за развитието ми в дългосрочен план. Обучавайки се в „СофтУни БУДИТЕЛ“, имам и възможността да посещавам множество извънкласни форми на обучение / лабове, школи, курсове /, които са отворени и подходящи всеки заинтересован ученик, независимо от неговата възраст.

Разкажи ни малко повече за СофтУниада и защо реши да се включиш?

СофтУниада е един уникален конкурс по състезателно програмиране и разработка на софтуерни проекти за ученици и студенти от цяла България, който следя с огромен интерес още от самото му създаване през 2016 г. Първоначално се записах само в категорията “Състезателно програмиране” ,за да премеря сили с останалите състезатели, но после размислих и реших  да се запиша и в категорията “Софтуерни проекти”, понеже никога преди не съм защитавал проект пред жури с такъв опит в ИТ сферата. 

Какъв беше твоят проект, как възникна идеята – сподели малко повече информация за него 🙂

Идеята за моя проект Alcohol Tester се роди точно две седмици преди крайния срок за записване за СофтУниада, по време на една от школите при  г-н Наков. Имахме задача да реализираме приложение за „умен дом“, посредством IoT технология и един индустриален вариант на “low cost” Wi-Fi чипсет, с пълна поддръжка на TCP/IP stack – ESP8266. Като взех под внимание цената му, ниската консумация на енергия и че чипът е един от най-масово използваните за правене на IoT сензори, реших да реализирам IoT сензор. След бърз анализ на нещата и с какви хардуерни компоненти разполагам, установих, че имам налична компонентната база за реализиране на алкохолен тестер.


Проектът представлява прототипна разработка на интелигентен IoT алкохолен дрегер с ниво на готовност за технология TRL Level 5. Дрегерът прави оценка на съдържанието на алкохол в кръвта на човек (BAC), посредством 9-секундна проба на дъха. Визуализира в реално време резултата както на самото устройство, посредством LCD дисплей, така и на специализиран уеб сървър за дистанционно отчитане и водене на статистика. В зависимост от отчетените стойности, се визуализират 5 различни съобщения за нивото на алкохол и дали е в норма.

Според вида и точността на използваните алкохолни сензори, прототипът може да послужи за реализация на крайно потребителско изделие, предназначено за професионална и/или домашна употреба на лица над 18-годишна възраст. Уредът може да бъде използван с цел превенция или контролираща функция. 

Уникалното в този проект е как посредством използването на иновативни хардуерни и софтуерни технологии, можем да постигнем една нова функционалност при доста старо и добре познато вече устройство. Представете си го вградено в леки автомобили, които не запалват при наличие на недопустими стойности на  алкохол на водача на МПС, или пък дистанционно контролиране на персонала в някой завод, дистанционно следене и автоматизиране на някое производство за ферментация и др.

Каква беше емоцията по време на състезанието и как се почувства, когато научи, че печелиш?

Първия ден на СофтУниада бях направо стресиран и доста развълнуван, след като видях, че съм един от най-малките участници.


През вторият ден бях малко притеснен, но бързо се мобилизирах и защитих проекта. Журито беше доста заинтригувано от прототипа и въпросите заваляха мигновено. Бях доста учуден, когато трябваше да направя “roadmap” на продукта за бъдещата му функционалност. 


Когато разбрах, че печеля второ място в  категория “Уеб проекти” – младша възраст, бях доста радостен и почувствах истинско удовлетворение. Като цяло беше много интересно и забавно преживяване. 

А каква награда получи?

Получих много различни награди – слушалки, тонколонка и други. Отделно от тях получих медал и сертификат , но нищо не може да се сравнява със самото преживяване.

С какво образованието в Светлина допринесе за подготовката за СофтУниада и победата ти?

Като част от голямото семейство на СофтУни, „СофтУни БУДИТЕЛ“ има безспорен принос за успешното ми представяне на СофтУниада. Споделяйки една и съща материална база и един и същи екип, изграден от доказали се професионалисти в своите области, имам  възможността да се обучавам от водещи специалисти и лидери на ИТ сектора. Придобиването на способности за решаване на конкретни задачи и проблеми става в една изключително спокойната и приятна атмосфера. Организираните от „СофтУни БУДИТЕЛ“ извънкласни форми на обучение /лабове, школи, курсове/ са на изключително високо ниво и спомагат да развивя уменията си в различни посоки.

Какво би пожелал на всички бъдещи програмисти и свои връстници?

На всички мои връстници и бъдещи програмисти пожелавам  да се реализират като добри специалисти, да печелят конкурси и проекти, да работят с добри екипи и да имат идеи, които да превръщат в реални и приложими проекти, да бъдат по-малко теоретици и повече „практици“ и никога да не се отказват от мечтите си. 🙂

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.